29 augustus 2025

Zorg die verbindt: de kracht van NOVI bij Vilente en Felixoord

Stichting Vilente is een energieke zorgorganisatie die mensgerichte, kwalitatief hoogwaardige zorg en behandeling biedt aan ouderen in de regio Ede, Wageningen en Renkum. Met het zorgconcept ‘Onbezorgd oud worden’ staat de kwaliteit van leven centraal, waarbij veiligheid, een fijne woonomgeving en sociale interactie voorop staan. Bewoners ervaren zelfvertrouwen door eigen regie en betrokkenheid vanuit hun omgeving.

Felixoord: verbinding tussen traditie en innovatie
Zorglocatie Felixoord wordt gefaseerd onderdeel van het vernieuwde Vilente-zorgconcept. Hierbij fungeert het NOVI Zorginformatieplatform als de verbindende en samenwerkende basis tussen diverse applicaties, bronsystemen en zorgtechnologieën. Dit stelt Felixoord in staat om haar unieke identiteit te behouden, terwijl het tegelijkertijd profiteert van moderne zorginnovaties.

“Met NOVI worden de meetgegevens van verschillende technologieën gebundeld. Collega’s krijgen zo snel toegang tot informatie over bewoners via hun smartphone.” – Hans Santegoeds, Manager Zorgtechnologie, ICT & Innovatie (Vilente)

Slimmer en veiliger werken op basis van eigen processen
Binnen het zorgconcept en het NOVI Zorginformatieplatform wordt gebruikgemaakt van geavanceerde technologieën zoals zorgalarmering via de NOVI-app, slimme sensoren op basis van AI, leefcirkels, triage en taakgerichte planning. Daarnaast zijn er toepassingen zoals een slimme tv voor beeldverbinding met zorgverleners en mantelzorgers, intercomsystemen en een slimme toiletbril die handmatige weging overbodig maakt. Dankzij de bi-directionele ECD-integratie optimaliseert Vilente daadwerkelijk haar zorgprocessen, waarbij veilig werken met informatie conform NEN7510, NEN7512 en NEN7513 is gewaarborgd.

Triage: meldingen opvangen en verdelen

Een belangrijk onderdeel binnen NOVI is triage: de manier waarop meldingen via de centrale ‘control room’ worden opgevangen en verdeeld. Dit gebeurt op basis van rollen of de zorgvraag, zodat de juiste collega direct de juiste melding ontvangt. Daarmee wordt ongeplande zorg beter beheersbaar en ontstaat er rust en overzicht op de werkvloer.

Met deze technologie krijgen collega’s minder meldingen tegelijk. Daardoor kunnen ze een zorgmoment afronden zonder telkens gestoord te worden. Dat geeft rust en overzicht. De kwaliteit van het werk wordt daardoor beter. Collega’s kunnen hun kennis en expertise meer inzetten, doordat zorgtechnologie de herhalende werkzaamheden overneemt. Zo blijft er meer tijd over voor dat praatje met de bewoners. Je hoopt dat collega’s naar huis gaan en denken: “Ik had overzicht vandaag en heb een goede werkdag gehad.

Samenwerking als sleutel tot ondersteuning
Een consortium van zorgtechnologieleveranciers, waaronder Verkerk Healthcare, Nedap Ons®, TONOS Care, Kepler Vision Technologies, Care Messenger en imec, werkt nauw samen. NOVI fungeert hierbij als het verbindende zorginformatieplatform dat de verschillende adapterpartners op gebruikersniveau integreert. Hierdoor wordt het mogelijk om real-time ongeplande zorg planbaar te maken op de werkvloer. Vilente en Verkerk Healthcare trekken hierin samen op, ondersteund door een Europese subsidie vanuit EFRO. Dit maakt het mogelijk om innovatieve zorgoplossingen versneld in de praktijk te brengen, met directe impact voor bewoners én collega’s.

Positieve cultuurverandering door een zachte landing
Vilente heeft, in samenwerking met onder andere onze zorgconsultants, een eigen Xperience-omgeving ontwikkeld waarin NOVI actief is in de vorm van een escaperoom. Hier leert de organisatie al spelenderwijs kennismaken met de nieuwe manier van werken, wat bijdraagt aan een positieve en gefaseerde cultuurverandering.

De essentie van het NOVI Zorginformatieplatform
Voor bewoners betekent NOVI meer autonomie, veiligheid en comfort; voor zorgverleners biedt het overzicht, rust en ruimte voor persoonlijke aandacht; en voor zorgorganisaties vormt het een solide basis voor datagedreven en toekomstbestendige zorg.

“Deze ontwikkeling vraagt iets van ons allemaal: van collega’s, maar ook van bewoners, familie en vrijwilligers. Samen groeien we toe naar een manier van werken die de cliënt in zijn laatste levensfase de best mogelijke ondersteuning biedt.– Hans Santegoeds

Ontdek de mogelijkheden van NOVI
Benieuwd hoe NOVI kan ondersteunen in het optimaliseren van processen en het verbeteren van de zorgkwaliteit? Vraag dan vrijblijvend een informatiescan aan en ontdek de meerwaarde voor jouw organisatie.